Roland und JB-NL, ich bin sehr dankbar für Ihre Bemühungen, mich trotz meiner ausländischen E-Mail- und IP-Adressen als Mitglied Ihres Forums anzunehmen. Mein Sohn Christopher und ich haben das Shrike-Projekt im Jahr 2014 erstellt. Daher möchte ich natürlich an Ihrer Diskussion über Shrike teilnehmen.
Ich stimme mit Axel Thobaben überein, dass die Bücher von Cunningham und Morris hervorragend sind. Es ist ein Privileg, solche Bücher zu lesen. Um zu beweisen, wie sehr ich meinen Sohn liebe, gab ich ihm mein einziges Exemplar des Morris-Buches
Harvey Goldens "Kayaks of Greenland" ist natürlich mein ultimatives Nachschlagewerk. Es ist wunderbar. Ich bin froh, dass Christopher sein eigenes Exemplar hat!
Das Wesen des Shrike ist, dass es sich um ein anpassbares Design handelt. Wie beim Inuit können Sie Länge und Breite des Kajaks, die Höhe der Oberseiten, die Höhe des Masiks, die Größe des Cockpits sowie die Form und Konstruktion des Vordecks auswählen.
Im Jahr 2014 baute ich einen Prototyp von Shrike in Sperrholz, von Hand und mit Auge, und sie ist dem Kajak Disko Bay sehr ähnlich, etwas angepasst für Sperrholzkonstruktion und mit dem Cockpit und dem Sitz gut nach vorne verschoben. (Wir brauchen kein totes Siegel auf unseren Achterdecks!) Wir haben dann hunderte von Messungen durchgeführt und diese über Excel an QCAD übertragen. Ich würde kein CAD-System verwenden, um ein Kajak zu entwerfen, da die Inuit Hunderte von Jahren damit verbracht haben, das Design zu perfektionieren. Durch das Design in einer Computerdatei können wir die Pläne jedoch überall auf der Welt kostenlos verteilen. Es ermöglicht auch die Skalierung des Designs entsprechend Ihrem Gewicht.
Über sechstausend Exemplare unserer kostenlosen Open-Source-Pläne und Build-Manuals wurden heruntergeladen, und 170 Bauarbeiter haben uns freundlicherweise die Fotos und Einzelheiten ihrer Shrikes geschickt. Der Erhalt dieser Fotos und Details inspiriert uns zur Fortsetzung unseres Projekts und ist unsere einzige Belohnung.
Wir sind nur ein paar Enthusiasten, die dieses schöne Handwerk lieben und vom Bauen und Paddeln abhängig sind. Sie können uns hier sehen:
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cnckayaks.com]
Mit den besten Grüßen von Nick (der hässliche rechts).
Roland and JB-NL, I am very grateful for your efforts to accept me as a member of your forum, in spite of my foreign email and IP addresses. My son, Christopher and I created the Shrike project in 2014, so naturally I would like to join in your discussion of Shrike.
I agree with Axel Thobaben that the Cunningham and Morris books are superb. It is a privilege to read such books. To prove how much I love my son I gave him my only copy of the Morris book.
Harvey Golden's "Kayaks of Greenland" is, of course, my ultimate reference book. It is wonderful. I am glad that Christopher has his own copy!
The essence of the Shrike is that she is an adaptable design. Just like the Inuit, you can choose the length and width of the kayak, the height of the topsides, the height of the masik, the size of the cockpit and the shape and construction of the foredeck.
I am a member of a USA sea kayak forum. One member said he would not build a Shrike because he did not like the shape of the cockpit. I pointed out that you can choose whatever shape cockpit you desire. It's just a hole in a sheet of plywood.
In this forum, one member said he would not build a Shrike because of the curve in the foredeck. You can choose your foredeck design. The Shrike Gallery on our website shows photos and details of over one hundred Shrikes with a wide variety of foredecks. Some are one-piece, some are three piece, some are strip-planked. Some are low for easy rolling, and some are high for those who are not comfortable with a low masik. Some have no hatches, some have simple hatches, and some have complicated hatches. [
cnckayaks.com]
Shrikes for rolling have low topsides and low masiks and, often, an Ocean cockpit, small and round. Shrikes for longer distances usually have keyhole cockpits. The essence of the project is its flexibility. YOU choose.
In 2014 I built a prototype Shrike in plywood, by hand and by eye, and she is very similar to the Disko Bay kayak, slightly adapted for plywood construction, and with the cockpit and seat moved well forward. (We do not need to carry a dead seal on our stern decks!) We then took hundreds of measurements, and transferred these via Excel to QCAD. I would not use a CAD system to design a kayak, as the Inuit have spent hundreds of years perfecting the design. However, having the design on a computer file enables us to distribute the plans free of charge anywhere in the world. It also enables the design to be scaled in size according to your weight.
Over six thousand copies of our open-source free plans and Build Manuals have been downloaded, and 170 builders have been kind enough to send us photos and details of their Shrikes. Receiving these photos and details inspires us to continue our project, and is our only reward.
We are just a couple of enthusiasts, in love with these beautiful craft, and addicted to building and paddling them. You can see us here:
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cnckayaks.com]
With best wishes, from Nick (the ugly one on the right.)